برنامه های تناسب اندام تلفن های هوشمند و ردیاب های پوشیدنی، سطح فعالیت بدنی را افزایش می دهند

21 دسامبر 2020- یک مطالعه جدید از کارآیی برنامه های تناسب اندام تلفن های هوشمند و ردیاب های فعالیت بدنی پوشیدنی در بالا بردن تحرک بدنی افراد پشتیبانی کرد. در مروری بر داده های 35 مطالعه که در ماه اخیر در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر گردید، محققان نتیجه گیری کردند که این فناوری ها در ایجاد یک تغییر کوچک تا متوسط ​​در میزان فعالیت بدنی، موفق بوده اند.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که تجویز ردیابهای پوشیدنی و برنامه های گوشی هوشمند با نسخه پزشکی می تواند برای افرادی که در معرض پیامدهای منفی عدم فعالیت هستند، مانند بیماری های قلبی عروقی، انواع خاصی از سرطان و دیابت، مفید باشد.

آیا ردیاب ها و برنامه های تناسب اندام کار می کنند؟

در سراسر جهان، حدود 1.4 میلیارد بزرگسال (بیش از 25٪ از جمعیت بزرگسال) قادر به رساندن میزان فعالیت بدنی خود به سطح فعالیت بدنی توصیه شده ی روزانه نیستند. این ارقام نگران کننده است، زیرا عدم تحرک جسمی به عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سطح جهان است و سالانه هزینه خدمات درمانی را میلیاردها دلار افزایش می دهد.

در مطالعات مختلف، ارتباط بی تحرکی جسمانی با تعداد زیادی از پیامدهای جدی سلامت، از جمله بیماری عروق کرونر قلب، افسردگی، انواع سرطان (مانند پستان و روده بزرگ) ، فشار خون بالا ، سکته مغزی ، دیابت نوع دو و چاقی، تایید شده است. عدم تحرک جسمی همچنین با خطر بیشتری برای مرگ به همه ی علل ارتباط دارد.

استراتژی هایی که هدف آنها تغییر رفتارها است از جمله موثرترین تکنیک ها در افزایش فعالیت بدنی محسوب می شوند. برنامه های تلفن های هوشمند و ردیاب های پوشیدنی فعالیت بدنی شامل نظارت بر خود و بازخوردی هستند که برای تشویق کاربران به فعالیت بیشتر طراحی شده اند.

با توجه به استفاده ی گسترده از تلفن های هوشمند، که تقریباً نیمی از جمعیت جهان دارای یک تلفن هوشمند هستند، و ردیاب فعالیت ها و برنامه های تناسب اندام که تقریباً یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده و انگلیس از آن استفاده می کنند، برنامه ها و ردیاب های تناسب اندام، فرصتی را برای هدف قرار دادن گسترده ی بخشی از جمعیت ارائه می دهند. با این حال، تاکنون، مطالعات انجام شده بر روی اثربخشی این برنامه ها و ردیاب ها در افزایش سطح فعالیت، نتایج متناقضی را ارائه داده اند، همچنین تأثیر این استراتژی ها را بر بزرگسالان سالم بررسی نکرده اند.

مطالعه ی جدید با هدف پر کردن این خلاء اطلاعات انجام شده است. برای رسیدن به این هدف، تیمی از محققان مطالعات مرتبط با این موضوع را که بین ژانویه 2007 تا ژانویه 2020 منتشر شده اند، بررسی کردند. این مطالعات شامل شرکت کنندگان سالم از 18 تا 65 ساله بودند که به هیچ بیماری طولانی مدت یا مزمنی مبتلا نبودند. در مجموع 28 مطالعه انتخاب شده و در متاآنالیز گنجانده شدند که شامل داده های بیش از 7000 نفر بود.

نتایج نشان داد که استفاده از برنامه های تلفن های هوشمند یا ردیاب های فعالیت در افزایش تعداد قدم های روزانه ی افراد به میزان 1850 قدم، موفق بوده اند. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که برنامه های گوشی های هوشمند و ردیاب های فعالیت، میزان فعالیت بدنی عمومی کاربران را به طور قابل توجهی افزایش می دهند. همچنین محققان به این نتیجه رسیدند که برخی ویژگی ها در افزایش سطح فعالیت بدنی موثرتر هستند از جمله پیام متنی متناسب با ویژگی های هر فرد، تعیین هدف، برنامه ریزی و تعیین وظایف با توجه به سطح دشواری آنها برای هر فرد.

محققان تأكید کردند كه داده های موجود در تجزیه و تحلیل آنها عمدتا از مردان جمع آوری شده است و بنابراین، این نتایج ممکن است برای هر دو جنس قابل تعمیم نباشد. علاوه بر این، آنها تأکید کردند که کارآیی تکنیک های مختلف از کم تا متوسط ​​است، و همه تکنیک ها در افزایش فعالیت به یک اندازه موثر نیستند.

استفاده از تلفن های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام برای کاهش خطر پیامدهای بی تحرکی بر سلامت

محققان این مطالعه اهمیت یافته های خود را اینگونه توصیف کردند: با توجه به دسترسی گسترده و فزاینده به تلفن های هوشمند، حتی پیشرفت های ناچیز در فعالیت های بدنی می تواند تأثیرات بزرگی را در سطح جمعیت ایجاد کند. آنها همچنین نتیجه گیری کردند که نتایج متاآنالیز آنها احتمالاً در کمک به پزشکان برای راهنمایی افرادی که سطح بالایی از بی تحرکی را دارند، مفید خواهد بود.

آنها پیشنهاد کردند که تجویز برنامه ها و ردیاب ها ممکن است به افراد در ایجاد تغییرات رفتاری لازم کمک کرده و سبب افزایش سطح فعالیت بدنی آنها گردد. این تأثیر می تواند در کاهش شیوع خطرات بهداشتی مرتبط با سطح فعالیت بدنی پایین، قابل توجه باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201221/Smartphone-fitness-apps-and-wearable-activity-trackers-boost-physical-activity-levels.aspx